Dializa środkiem zaradczym w udarze mózgu?
Ewa Sankowska, 09.09.2013 , Tagi: dializa, mózg, udar
Dializa otrzewnowa to rodzaj zabiegu stosowanego u chorych ze zdiagnozowaną przewlekłą niewydolnością nerek. Według nowych doniesień naukowców z Madrytu, może być to także skuteczna broń w hamowaniu procesów obumierania komórek tkanki nerwowej u pacjentów z udarem niedokrwiennym mózgu.

Dializa otrzewnowa w uproszczeniu prowadzi do oczyszczenia organizmu ze szkodliwych substancji i zachodzi poprzez naturalną powłokę organizmu jaką jest otrzewna. Hiszpańskim naukowcom udało się wykazać, że zabieg ten może zapobiegać nieodwracalnemu zjawisku obumierania neuronów, które zachodzi w następstwie udaru niedokrwiennego.

Okazuje się, że dializa otrzewnowa powoduje obniżenie poziomu neuroprzekaźnika, jakim jest glutaminian, zarówno we krwi, jak i w śródmiąższowym płynie mózgowym. Obecność glutaminianu jako cząsteczki sygnalizacyjnej prowadzi do obumierania komórek tkanki nerwowej, a także wpływa na wystąpienie niekorzystnych zmian w przylegającej zdrowej tkance, przez co zniszczony obszar bywa bardzo rozległy.

Wykorzystując szczury jako organizmy modelowe, badacze udowodnili, że redukcja poziomu glutaminianu we krwi na drodze dializy otrzewnowej wiąże się także z obniżeniem tego poziomu w płynach mózgowych. W efekcie osiągnięto zmniejszenie obszaru objętego udarem. Za pomocą rezonansu magnetycznego udało się wykazać, że uratowana od nieodwracalnych zmian tkanka mózgowa pozostała funkcjonalna.

Jak dotąd nie istnieje efektywny sposób leczenia pacjentów z udarem niedokrwiennym mózgu, dlatego dializa otrzewnowa może okazać się cennym ratunkiem dla chorych.

Źródła