Chili Cię uzdrowi
Kapsaicyna to substancja zawarta w roślinach z rodzaju Capsicum, nadająca im ostry smak. W świecie nauki wciąż trwa debata na temat jej zdrowotnych właściwości.

Według wielu badań wynika, iż kapsaicyna występująca w papryczce chili,  powszechnie stosowanie stosowanej przyprawie,  wpływa pozytywnie m.in. na proces odchudzania, kondycję naszego mózgu, przeciwbólowo, a nawet apoptozę komórek nowotworowych.

Jamie K. Lau z Marshall University w USA wraz z zespołem badawczym opublikował właśnie swoje najnowsze wyniki badań dotyczące potwierdzenia anty-nowotworowego działania  kapsaicyny na małe komórki nowotworu płuc – SCLC (ang. small cell lung cancer) w badaniach in vitro i in vivo. Zespół badając komórki nerwowe wykazał także, że kapsaicyna oddziałuje bezpośrednio na receptory z rodziny  TRPV (ang. transient receptor potential vanilloid). Rodzina tychże receptorów składają się z 6 membran(TRPV1–6), które są odpowiedzialne za przepływ kationów. Naukowcy udowodnili, że kapsaicyna jest agnostą receptora TRPV1. ,,Zaobserwowaliśmy, że indukcja apoptozy przez kapsaicynę w ludzkich komórkach SCLC jest przeprowadzana przez receptory z rodziny TRPV, jednakże niezależnie od TRPV1. Byliśmy zaskoczeni, że za apoptotyczną aktywację odpowiada TRPV6’’ – komentuje zespół. Doświadczenie polegające na zmniejszeniu receptora TRPV6 przy użyciu metody bazującej na siRNA, usuwała apoptotyczną aktywność kapsaicyny.

Ponadto test ELISA wykazał, że powyższy receptor charakteryzuje się wysoka ekspresją w ludzkich tkankach SCLC, natomiast w zdrowych komórkach płuc nie odnotowano ekspresji. Pro-apoptotyczna aktywacja kapsaicyny jest kontrolowana przez międzykomórkowe szlaki wapniowe i kalpainowe. Leczenie ludzkich komórek z linii SCLC kapsaicyną powoduje wzrost aktywności kalpainy 1 i 2 trzykrotnie, w porównaniu do nieleczonych komórek. Powyższy eksperyment dowodzi o bezpośrednim działaniu kapsaicyny na nowotworowe komórki płuc.

Obecnie stosowanie kapsaicyny nie jest standardową terapią przeciwnowotworową zalecaną przez lekarzy ponieważ nie ma badań pokazujących jakie mogą być efekty jej długotrwałego przyjmowania. Naukowcy jednak prowadzą w tym kierunku badania, które wskazują, że generalnie kapsaicyna to substancja bezpieczna dla zdrowia. Jednakże oprócz tych pozytywów  istnieją doniesienia mówiące o tym, iż kapsaicyna może zwiększać ryzyko zachorowania na nowotwory skóry.

Kapsaicyna to organiczna substancja chemiczna będąca alkaloidem (C18H27NO3). Występuje powszechnie w roślinach z rodzaju Capsaicum, do którego zaliczamy m.in. papryczkę chili, tabasco, jalapenio. Poziom ostrości, który zależy od ilości kapsaicyny w roślinie przyjęto podawać w skali Scoville'a (SHU). Poniżej przedstawiono ostrość różnych gatunków papryki w jednostkach SHU.

(żródło: http://ipon.hu/_userfiles/Image/Jools/2013/marc25-31/chili_heat.jpg)