Inno-Gene S.A mimo straty kapitałowej, rozwija kolejne projekty
08.06.2011

Grupa Inno-Gene S.A zanotowała w poprzednim roku stratę netto na poziomie 222 tys. złotych. Jest to wynik uruchomienia kolejnej działalności operacyjnej spółki zależnej - New Lab Systems (NLS). Część tych kosztów została poniesiona także w wyniku modernizacji Centrum Badań DNA oraz w związku z debiutem firmy na NewConnect.

„Z naszego punktu widzenia ważne jest to, że zrealizowane inwestycje i zakupy pozwolą na poszerzenie oferty handlowej spółek grupy, a pozyskanie wyłączności na dystrybucję i sprzedaż przez CBDNA i NLS w Polsce nowoczesnych systemów laboratoryjnych LabChip Dx, światowego koncernu Caliper Life Sciences na rynku laboratoriów diagnostycznych powinno przynieść efekty już w II półroczu tego roku” – ocenia Michał Kaszuba, prezes zarządu i główny akcjonariusz Inno-Gene.

Obecnie Centrum Badań DNA realizuje kilka projektów badawczych, prowadzonych we współpracy z innymi ośrodkami naukowymi. W chwili obecnej CB DNA realizuje dwa projekty badawczo-rozwojowe oraz jeden projekt inwestycyjny współfinansowany przez UE. W najbliższym czasie podmiot wprowadzi na rynek innowacyjne i kompleksowe testy do diagnostyki predyspozycji genetycznych w kierunku nowotworów raka jelita grubego i raka prostaty, w oparciu o technologię mikromacierzy DNA.

Opracowywane testy będą pozwalały na zidentyfikowanie u pacjentów większości znanych obecnie mutacji predysponujących do powstania obu nowotoworów. W krótkim czasie i za relatywnie niewielką cenę. To absolutnie nowa jakość, nie tylko na polskim rynku diagnostycznym.  Dzięki temu nowe testy mają szansę stać się powszechnie stosowanym narzędziem w profilaktyce nowotworowej, ułatwiającym wczesne wykrycie nowotworów, a tym samym zmniejszenie śmiertelności osób dotkniętych chorobą. – mówi M.Kaszuba.

Drugi z realizowanych projektów grupy kapitałowej Inno – Gene dotyczy opracowania i wdrożenia kompleksowego testu diagnostycznego służącego do identyfikacji infekcji wywoływanych przez drobnoustroje przenoszone przez kleszcze na człowieka.

Opracowywany kompleksowy test diagnostyczny, oparty jest  o nowoczesną technologię Real-Time PCR. Ma ogromną szansę rozwiązać problem wykrywania koinfekcji (infekcji wywołanych wieloma drobnoustrojami) w chorobach odkleszczowych za pomocą pojedynczego badania, stając się tym samym bardzo wygodnym i skutecznym narzędziem w diagnostyce tych chorób w kraju i na świecie – przewiduje Michal Kaszuba.

New Lab Systems to z kolei start-up, którego przedmiotem działalności jest produkcja i dystrybucja produktów brandowych, w tym głównie zestawów i odczynników do diagnostyki oraz materiałów i urządzeń laboratoryjnych do prowadzenia badań z zakresu genetyki molekularnej. Tym samym, spółka ta jest  bardzo ważnym elementem całej grupy, ponieważ będzie odpowiedzialna za ostateczną  komercjalizację wyników prac naukowych i badawczo –rozwojowych prowadzonych w Centrum Badań DNA, a w przyszłości również innych spółek Grupy Inno-Gene S.A.

Podadto Inno - Gene przygotował projekt Bio Tech Transfer  polegający na organizacji staży i szkoleń  biotechnologicznych  z myślą o komercjalizacji projektów badawczych. Projekt znalazł się wśród projektów  rekomendowanych do dofinansowania  w ramach działania 8.2.1 POKL. Kwota dofinasowania to 434 tys. zł.

Celem głównym projektu jest wsparcie transferu technologii i komercjalizacji wyników prac badawczych i rozwojowych pracowników wielkopolskich jednostek naukowych i naukowo-dydaktycznych w zakresie biotechnologii. Projekt zakłada realizację 6 cykli szkoleń biotechnologicznych poświęconych praktycznemu wykorzystaniu najnowszych technologii w zakresie biologii molekularnej oraz możliwości ich komercyjnego zastosowania.

Inno Gene S.A.  przewiduje możliwość nawiązania współpracy z  pomysłodawcą gotowym na skomercjalizowanie własnego pomysłu w postaci inwestycji w nową spółkę biotechnologiczną. Dlatego pozyskanie środków finansowych na realizację projektu w ramach działania "Kapitał Ludzki" jest bardzo istotne z punktu widzenia realizacji strategii Inno – Gene S.A. - zwłaszcza w zakresie wspierania przedsiębiorczości akademickiej, transferu technologii i inkubacji innowacyjnych spółek w oparciu o kapitał intelektualny naukowców – mówi Michał Kaszuba, prezes Inno – Gene S.A sam z wykształcenia biotechnolog.

red. Blanka Majda