Jak wygląda przebieg reakcji PCR? Wyjaśnia to niezwykły film zrealizowany przez łódzki biobank

Jak wygląda przebieg reakcji PCR, czyli proces powielania DNA? Pracownia Biobank UŁ zaprosiła na płytę stadionu miejskiego ŁKS aż 700 dzieci z łódzkich szkół, aby wyjaśnić na czym polega reakcja łańcuchowa polimerazy – podstawowe narzędzie biologii molekularnej o szerokim zastosowaniu. Przede wszystkim jest używana w diagnostyce chorób zakaźnych wywoływanych przez patogeny, takie jak: wirusy, bakterie, grzyby, pasożyty. Jest nieodzownym narzędziem wspomagającym diagnostykę chorób genetycznych. Znajduje również zastosowanie w kryminalistyce sądowej oraz monitoringu środowiska.

Co o projekcie mówią jego twórcy?

Jesteśmy grupą naukowych entuzjastów, na co dzień pracujących w Pracowni Biobank UŁ, którzy zrealizowali z pozoru niemożliwy pomysł – odtworzenia na stadionie piłkarskim reakcji PCR, w której dzieciaki ze szkół podstawowych odgrywały role poszczególnych komponentów reakcji. Długo by opisywać trud pozyskiwania wsparcia, partnerów akcji, setki godzin spędzonych na negocjacjach i planowaniu tego wydarzenia, ale dzięki entuzjazmowi i przekonaniu, że warto popularyzować wiedzę z pogranicza genetyki i biologii molekularnej doprowadziliśmy do realizacji naszego pomysłu! Prace nad projektem trwały rok, do akcji zaangażowano ponad 700 dzieciaków, 40 wolontariuszy, 1 stadion piłkarski i 1 dron, dzięki któremu nakręciliśmy przebieg reakcji z góry. Wszystko udało się nagrać  podczas jednego dnia zdjęciowego, w dwóch ujęciach, bez wcześniejszych prób – na absolutnym „spontanie”!

Z efektu, jakim jest film Flashmob PCR na platformie YouTube, jesteśmy bardzo dumni i trudno opisać w słowach emocje, jakie nam towarzyszyły po jego publikacji. Lektorką w naszej produkcji jest kultowy głos filmów przyrodniczych, czyli Pani Krystyna Czubówna, która ku naszej ogromnej radości (a także dozie niedowierzania), zgodziła się być częścią tego projektu! Mamy nadzieję, że już zachęciliśmy Państwa do obejrzenia efektów naszej pracy. Dodamy jeszcze, że naszym kolejnym celem jest, aby Sir David Attenborough użyczył swojego głosu do wersji angielskiej filmu. Będzie to jednak możliwe dopiero jak Flashmob PCR osiągnie odpowiednią ilość wyświetleń. Marzenia to cele z datą realizacji!

Po kilku słowach wstępu sami obejrzyjcie ten niezwykły materiał filmowy:

Źródła

Fot. Uniwersytet Łódzki/YouTube