Komórki macierzyste w roli neuronów
09.03.2011

W ostatnim czasie wiele mówi się na temat wykorzystania komórek macierzystych oraz ich zbawiennych właściwości. Nowym osiągnięciem naukowców jest użycie owych komórek w walce z chorobą Alzheimera na którą do dziś nie ma skutecznego lekarstwa.

Badania na komórkami macierzystymi rozpoczęły się w 1998 roku

Organizm człowieka jest zbudowany z komórek zróżnicowanych,  które są elementem budowy tkanek i narządów  oraz tkanek nie w pełni zróżnicowanych którymi są komórki macierzyste. Te drugie określane są również jako multipotencjalne i mają podobne właściwości do komórek zarodkowych.

Komórki macierzyste ze względu na cechy jakimi się odznaczają między innymi zdolność do podziałów mogą być wykorzystane w medycynie. Pokłada się wielkie nadzieje w wykorzystaniu ich do walki ze schorzeniami degeneracyjnymi takimi jak Parkinson czy Alzheimer.Stem Cells Medicine  budzi nadzieje oraz wiele kontrowersji

Podstawowym objawem chorobowym z jakim zmagają się chorzy jest śmierć neuronów, która z kolei prowadzi do tak zwanych” luk w pamięci” i problemów z procesem poszukiwania w pamięci. Pytaniem, które doprowadziło naukowców do odkrycia było: Czym zastąpić utracone neurony?

Nowe wyniki badań zamieszczone na łamach czasopisma Cell Stem pokładają duże nadzieje w potencjale ludzkich zarodkowych komórek macierzystych które mogą zostać przekształcone w neurony BFCN.

Odkrycia dokonali naukowcy z  Uniwersytetu w Chicago. Jak sami badacze podkreślają wszystko odbywa się na razie na etapie badań i nie można jeszcze jednoznacznie stwierdzić,  że odkrycie pomoże wyleczyć Alzheimera „nie chcemy dawać złudnej nadziei i wmawiać ludziom,  że mamy lek na chorobę Alzheimera” powiedział w wywiadzie dla HealthDay dr John A. Kessler.

Zespół badawczy w wywiadzie podkreślił również, że choroba nie powoduje zaniku wspomnień ale osłabia zdolność chorej osoby do korzystania z zasobów pamięci. Neurony BFCN odgrywają kluczową rolę w procesie pobierania wspomnień z określonych obszarów w mózgu a także odpowiadają za tworzenie nowych baz pamięci.

Badania które dały podstawę do obecnego stanu wiedzy przeprowadzone były na zwierzętach hodowlanych.

Oprac.: Agata Bednarek