Międzynarodowa baza DNA wykorzystywana do różnych aspektów identyfikacji daje ogromne możliwości – Czyli Dzień Kryminalistyki na EUROLAB 2011
15.03.2011

Polska jest jednym z krajów, które współtworzą międzynarodową bazę DNA. Taka baza daje ogromne możliwości w identyfikacji ludzi (Human Identyfication - HID). Wymiana danych może być zastosowana a do wielu celów:

-przy poszukiwaniu podejrzanych oraz udowadnianiu im popełnionych przestępstw,
-identyfikacji ofiar przestępstw,
-w poszukiwaniu osób zaginionych oraz porwanych,
-w identyfikacji ofiar katastrof oraz epidemii,
-przy ustalaniu pokrewieństwa,
-przy weryfikacji ojcostwa,
-przy zbieraniu informacji w celach informacyjnych oraz porównawczych.

W planach jest również poszukiwanie osób za pomocą użycia materiału genetycznego pochodzącego od krewnych.

Identyfikacja ludzi dzięki próbkom genomu danej osoby jest obecnie możliwa w wielu krajach świata. A dostępne dane pokazują jak liczna część populacji jest już oznaczona w bazach poszczególnych krajów.

W USA baza zawiera 9 mln profili co stanowi 2% populacji, w Wielkiej Brytanii baza ma 5 mln profili – 6,5% populacji, w Niemczech 600 tys. profili, we Francji 1,5 mln profili, Australii 500 tys. profili, Nowej Zelandii 90 tys., Kanadzie 200 tys., a w Chinach 6 mln, a w kolejnych 3 latach ma tam przybyć ich kolejne 10 mln

W sumie 39 krajów posiada swoje bazy DNA, które na co dzień są nieocenioną pomocą przy rozwiązywaniu przestępstw. W Wielkiej Brytanii tygodniowo baza daje 17000 wskazówek w dochodzeniach, w USA 40% przestępstw jest wyjaśnianych dzięki informacjom z tego źródła. Statystyki mówią, że 40% przestępstw jest popełniana przez osoby wcześniej notowane.

Obecne zaawansowanie technik badania DNA jest na tyle wysokie, że pozwala na pracę z trudnymi próbkami, z bardzo niewielką ilością materiału genetycznego.

Dzięki nowoczesnym technologiom możliwa była np. identyfikacja przodków króla Tutenhaamona, czy 23 ofiar pożaru w Kamieniu Pomorskim.

Powstaje również baza daktyloskopiczna, czyli EURODAC. Baza odcisków palców będzie dostępna już w sierpniu 2011 roku.

Oprac. Angelika Kozłowska