Nowe, świetnie wyposażone laboratoria pod wynajem firm biotechnologicznych
13.06.2011

Wrocławski Park Technologiczny to miejsce stworzone, by ułatwiać start młodym przedsiębiorstwom czy instytutom naukowym, ukierunkowanym na rozwój zaawansowanych technologii.Podmioty działające w ramach WPT mają możliwość realizacji własnych projektów i przedsięwzięć z wykorzystaniem nowoczesnej aparatury i sprzętów stanowiących wyposażenie Laboratoriów Wrocławskiego Parku Technologicznego.

W Polsce prężnie rozwija się rynek biotechnologiczny. Odpowiedzią Parku na coraz większe zapotrzebowanie klientów są dwa nowoczesne laboratoria biotechnologiczne. Obecnie prowadzone są badania nad zagospodarowaniem przestrzennym oraz wyposażeniem sprzętowym nowych laboratoriów. Jest to dobry moment dla osób, które pragną rozpocząć działalność w ramach WPT, ponieważ istnieje możliwość dopasowania przestrzeni oraz zgłoszenia do zakupu sprzętów technologicznych wg wlanych potrzeb i wymagań.

Laboratorium i Prototypownia Chemii i Biotechnologii tworzone są z myślą o kolejnych lokatorach prowadzących badania związane z syntezą związków chemicznych, głównie związków o charakterze czynnych biologicznie. Laboratorium będzie dostosowane do prowadzenia badań związanych z opracowywaniem i wytwarzaniem formulacji z zakresu chemii przemysłowej, farmaceutycznej, kosmetycznej, oraz przeprowadzenie ich analiz ich właściwości fizykochemicznych ( z wykorzystaniem technik absorpcji atomowej, spektroskopii i chromatografii).Użytkownicy pracowni będą mogli realizować projekty dotyczące badań chemicznych i biologicznych układów koloidalnych i zdyspergowanych z uwzględnieniem reologii wielkości cząstek oraz zjawisk adsorpcji na granicach faz.

Ponadto laboratorium stworzy możliwość prowadzenia hodowli komórek i linii komórkowych do wykorzystania w medycynie, weterynarii i przemyśle kosmetycznym. W planach uwzględniono zwiększanie skali hodowlanych komórek i ich bankowanie, a także produkcję homogenatów komórkowych zawierających substancje czynne oraz prowadzenie analiz ich właściwości.

Kolejną nowością WTP ma być Laboratorium i Prototypownia Inżynierii Materiałowej i Biomedycznej. W laboratorium prowadzona będzie kompleksowa analizaprojektowanych rozwiązań materiałowych obejmująca badanie właściwości fizyko-chemicznych i biologicznych. W laboratorium prowadzone będą tez prace nad kształtowaniem wytrzymałościowym konstrukcji mech z zastosowaniem metod eksperymentalnych i numerycznych. Do zakresu działalności laboratorium będzie należało badanie oraz prototypowanie układów biomechanicznych i mechanicznych sterowanych biosygnałami.

Innym rodzajem aktywności będzie analiza oraz kształtowanie właściwości struktur tkankowych miękkich oraz tkanek kostnych z uwzględnieniem porównawczej analizy struktur zastępczych. Prowadzone będą tez badania interakcji projektowanych implantów z układem organizmu człowieka. W lab będą opracowywane technologie produkcji oraz testowane parametry i właściwości matariałów stosowanych w medycynie, ze szczególnym uwzględnieniem implantów i ich elementów.

red. Blanka Majda