Polscy naukowcy opublikowali wyniki badań nad nowymi blokami budulcowymi kwasów nukleinowych

Od ponad 3,8 mld lat życie na naszej planecie wykorzystuje wiązanie fosfodiestrowe jako element budulcowy nośników informacji genetycznej, jakimi są kwasy nukleinowe. Chemicznie modyfikacje tych wiązań mają duże znaczenie dla badań podstawowych oraz szeroko pojętych zastosowań biotechnologicznych i medycznych.

Fot. Prof. dr hab. Konrad Kowalski, źródło: archiwum prywatne

W ostatnim numerze prestiżowego pisma „Dalton Transactions”, wydawanego przez Królewskie Towarzystwo Chemiczne (Royal Chemical Society London, UK), grupa polskich naukowców z Łodzi i Warszawy, kierowana przez prof. dr. hab. Konrada Kowalskiego z Wydziału Chemii Uniwersytetu Łódzkiego, opublikowała wyniki swoich badań nad nowymi blokami budulcowymi kwasów nukleinowych. Zespół opracował syntezę analogów fosforanów dinukleozydów, w których linker fosfodiestrowy został zastąpiony linkerem „click metaloorganicznym” (wzór przykładowej cząsteczki A na rysunku poniżej).

Rys. Pozyskany od autorów

Dzięki zastosowanemu linkerowi opisane w artykule Dalton Trans. 2023, Advance Article, DOI: 10.1039/D2DT03995H związki wykazują właściwości luminescencyjne, co wykorzystano do badań ich rozmieszczenia w modelowych komórkach eukariotycznych i prokariotycznych przy zastosowaniu mikroskopii konfokalnej. Wykorzystana przez zespół prof. Kowalskiego strategia otrzymywania metaloorganicznych dinukleozydów oparta jest na reakcjach typu „click”. Strategia ta ma charakter uniwersalny i w niedalekiej przyszłości pozwoli na otrzymanie nowych związków o ciekawych właściwościach i aktywności biologicznej. Prace zespołu były współfinansowane m.in. przez Narodowe Centrum Nauki w Krakowie (grant OPUS UMO-2018/29/B/ST5/00055) oraz Fundację na Rzecz Nauki Polskiej. W skład zespołu weszli: dr Joanna Skiba, dr Aleksandra Kowalczyk, dr Aleksander Górski, lic. Natalia Dutkiewicz, dr Magdalena Gapińska, mgr Józef Stróżek, prof. dr hab. Krzysztof Woźniak, dr Damian Trzybiński, prof. dr hab. Konrad Kowalski.