Wrocławska firma biotechnologiczna Pure Biologics: leki biopodobne, a generyczne, inżynieria genetyczna i białka rekombinowane
29.03.2011

Firma Pure Biologics rozpoczęła swoją działalność przeszło pół roku temu i obecnie znajduje się jeszcze w fazie początkowego rozwoju. Podstawą działalności jest opracowywanie własnych produktów białkowych mających zastosowanie w badaniach i testach oraz świadczenie usług z zakresu produkcji i analizy białek.

Firma oferuje gotowe preparaty białek rekombinowanych, które mają zastosowanie w biologii molekularnej i używane są w badaniach nad białkami. W ofercie znajdują się opracowane przez pracowników firmy polimerazy używane w metodach PCR, proteaza TEV do odcinania metek fuzyjnych przy produkcji białek rekombinowanych, czynniki wzrostu stosowane w hodowlach komórkowych, koktajle inhibitorowe oraz mieszaniny markerów mas sporządzane dla konkretnych potrzeb klienta

Usługi z zakresu produkcji i oczyszczania białek rekombinowanych to oferta przeprowadzania pełnego procesu tzw. gene-to-protein (od sekwencji DNA do czystego białka), który obejmuje optymalizację sekwencji nukleotydowej, warunków nadprodukcji w komórkach gospodarza oraz cały proces oczyszczania polipeptydu po hodowli. Firma zapewnia bardzo szeroki zakres testowanych warunków i przygotowuje wiele wariantów konstrukcji genetycznych, by zmaksymalizować szansę na otrzymanie końcowego produktu o dużej czystości i w możliwie dużej ilości. Podejście które stosuje Pure Biologics pozwala na przetestowanie nawet kilkuset warunków produkcji w komórkach bakteryjnych i liniach komórek ssaczych oraz technik oczyszczania, prowadzących do otrzymania homogennego białka - produktu końcowego.

Czym są białka rekombinowane, które są produktem w ofercie firmy Pure Biologics oraz jakie jest ich potencjalne zastosowanie?

Filip Jeleń „Białka rekombinowane (m.in. enzymy, przeciwciała, białka sygnałowe) znajdują szerokie zastosowanie w biologii molekularnej, jako narzędzia przy modyfikacji innych białek, w  hodowlach komórkowych, a od kilkunastu lat również jako leki w terapii wielu ludzkich chorób. Białka rekombinowane to białka które nie są izolowane ze źródeł naturalnych, ale otrzymane za pomocą technik manipulacji DNA. Gen dla produkowanego polipeptydu umieszczany jest w komórkach bakteryjnych lub eukariotycznych, które po takiej modyfikacji zaczynają produkować interesujące nas białko we własnej cytoplazmie lub medium hodowlanym. W drugim etapie, białko to zostaje wyodrębnione od białek produkowanych przez komórki gospodarza i oczyszczone. Homogenny preparat uzyskuje się dzięki zastosowaniu serii technik chromatograficznych. Ze względu na skomplikowanie i złożoność procesu, każdy etap wymaga dużego doświadczenia w optymalizacji warunków i jest czasochłonny.

Rozmowa ze współwłaścicielem firmy Filipem Jeleniem.

Dlaczego zainteresowały Państwa właśnie zagadnienia związane z inżynierią genetyczną i stosowaniem modyfikacjami do produkcji białek?

Filip Jeleń „Zapotrzebowanie rynku na usługi eksperckie z zakresu biotechnologii białek jest ogromne a nasza oferta spotyka się z dużym zainteresowaniem. Do rozpoczęcia działalności zachęcił nas potencjał rynkowy naszego know-how i chęć komercyjnego wykorzystania bogatych doświadczeń zdobytych podczas pracy w ośrodkach naukowych w kraju i za granicą. Świadczymy usługi w zakresie inżynierii genetycznej, inżynierii białka a naszą domeną są analizy białek i peptydów dotyczące ich stabilności konformacyjnej, oddziaływań między białkami i ich ligandami (np. drug leads), kinetyki enzymatycznej wielu układów oraz opracowywanie testów białkowych w wielu formatach i za pomocą różnych metodologii.”

Co wyróżnia fimrę Pure Biologics?

Filip Jeleń „Z pewnością wyróżnia nas fakt, że projekty które wykonujemy cechuje duża skuteczność i jakość końcowego produktu. Obecnie realizujemy kilka ciekawych zadań z zakresu produkcji i analizy białek m.in. dla prywatnego Instytutu Buck’a ze Stanów Zjednoczonych zajmującego się badaniami nad chorobami wieku podeszłego oraz Wrocławskiej firmy Stem Cell Spin rozwijającej produkty w oparciu o komórki macierzyste.”

Jak planują Państwo ukierunkować dalszy rozwój?

Filip Jeleń „W perspektywie 2-3 lat, PureBiologics planuje zająć się rozwojem leków biopodobnych (biofarmaceutyków naśladowczych), czyli zbliżonych lecz nieidentycznych w odniesieniu do leku biologicznego, który został dopuszczony do obrotu. Ciągle trwają prace przygotowawcze, rozpoznania patentowe i rynkowe. Intensywnie pracujemy nad rozszerzeniem oferty o kilkanaście nowych produktów.

Nie chciałbym na tym etapie wymieniać produktów, rozwojem których jesteśmy najbardziej zainteresowani.

Chcę tu podkreślić, iż termin „lek biopodobny” nie jest równoznaczny z lekiem generycznym. Nazwa ta została wprowadzona, by zaznaczyć różnicę pomiędzy lekami biopodobnymi wytwarzanymi metodami biotechnologicznymi, które naśladują leki biologiczne; a generycznymi, czyli syntetykami chemicznymi. Dzięki swojej specyficzności i mechanizmowi działania leki biopodobne znacznie zwiększyły skuteczność terapii wielu chorób.

Rodzimym przykładem na których chcemy się wzorować jest łódzka firma Mabion.”

Dziękuję za rozmowę