Lizofosfolipidy wpływają na poziom nawilżenia skóry
02.02.2011

Według doniesień opublikowanych wInternational Journal of Cosmetic Science( 27.01.2011) Lizofosfolipidy  (LPL)  wykazują działanie w kierunku wzmocnienia  nawilżania  skóry przez  zwiększenie aktywacji ekspresji mRNA kodującego składniki ważne funkcji ochronnych (barierowych)skóry .

Ostatnie badania wykazały, że LPL odgrywa kluczową rolę w przebiegu  wielu biologicznych szlaków przekazywania sygnałów niezbędnych do utrzymania homeostazy komórek, tkanek i narządów. Wśród nich kwas lizofosfatydowy (LPA) został zidentyfikowany jako mediator lipidów, które indukują morfologiczną poprawę w naskórku myszy. W tym badaniu naukowcy zbadali wpływ LPL (fosfolipidy pochodzące z soi zmodyfikowane z fosfolipaząA2 i C) w porównaniu z LPA. Początkowo naukowcy zbadali wpływ LPA na normalne ludzkie keratynocyty naskórka (NHEK), skupiając się na ekspresji mRNA profilagryn i palimitylotransferaz seryny (SPT).  LPA zwiększa ekspresję mRNA profilagryn i SPT poprzez modulację napływu  jonów wapnia(Ca2 +). Na podstawie tych wyników,  zbadano wpływ LPL  na NHEK , dodatkowo badanie to zostało poszerzone o analizę ekspresji dwóch białek adhezyjnych klaudyny i okludyny, które odpowiadają za przyleganie do siebie komórek nabłonka. W świetle uzyskanych wyników okazje się ,że LPL ma podobny wpływ na zmieszenia aktywacji mRNA profilagryn oraz STP , ponad to stymuluje syntezę okludyn oraz klaudyn , co w konsekwencji w znaczącym stopniu podnosi poziom nawilżenia skóry.

Oprac.: Marta Kłopotowska